Key research focus Education, socialisation and Inclusion

Research is focused on socialisation, education and the counselling of young people & families, as well as participation in the context of social work in and with communities (urban and neighbourhood development), cases of disadvantage and disability – including concepts for reducing, avoiding and coping with activity/participation restrictions (ICF) at individual, micro, meso, exo and macro system level.

Professors involved

 

current research projects

Examples of completed projects 

 

  • DFG Network “Sociology of Economic Thought”
  • MARGE - Integration of disadvantaged neighbourhoods in the Upper Rhine region
  • Study “Volunteering” for the German Caritas Association
  • Further development of integration assistance services in the area of work and employment (permeability)
  • Children in care
  • Couples counselling
  • Tobii
  • Strong!
  • Olympic base
  • Horizonte scholarship programme for future educators with a migration background
  • Early help
  • Jabbla Company
  • Educational counselling centres

 

selected publications

  • Becker, M. (Hrsg.) (2020). Handbuch Sozialraumorientierung. Stuttgart: Kohlhammer.
  • Becker, M. (2020). MARGE - Trinationales Forschungsprojekt zur grenzüberschreitenden Kooperation im Rahmen sozialer Stadtentwicklung am Oberrhein. In: Kricheldorff, C., Himmelsbach, I. & de Vries T. (Hrsg.), Netzwerke, Kooperationen, Verbünde - gemeinsames Forschen für soziale Innovationen. Band 4 der Reihe "Analyse - Prognose - Innovation", 3-36. Konstanz: Hartung-Gorre Verlag.
  • Becker, M.; Kricheldorff, C. & Schwab, J. (Hrsg.) (2020). Handlungsfeldorientierung in der Sozialen Arbeit. Stuttgart: Kohlhammer.
  • Dörr, J.; Goldschmidt, N. & Lenger, A. (2019). Toward a European Social Market Economy? The Normative Legacy of Walter Eucken, Alexander Rüstow, and Beyond. In: Dold, M. & Krieger, T. (Hrsg.), Ordoliberalism and European Economic Policy. 207-222. London: Routlege.
  • Lenger, A. (2020). Zur Bedeutsamkeit einer Soziologie ökonomischen Denkens für die ökonomische Bildung und die Ausbildung von Wirtschaftslehrern.  Zeitschrift für ökonomische Bildung. Sonderband, 17-40.
  • Goldschmidt, N.; Keipke, Y. & Lenger, A. (Hrsg.) (2020). Ökonomische Bildung als gesellschaftliche Herausforderung: Wege zu einer reflexiven Wirtschaftsdidaktik. Tübingen: Mohr Siebeck:
Copyright Prof. Dr. phil. Gregor Renner, Katholische Hochschule Freiburg
Studiengangsleitung B.A. Heilpädagogik / Inclusive Education
Prof. Dr. phil. Gregor Renner
Copyright Prof. Dr. phil. Jürgen E. Schwaab, Katholische Hochschule Freiburg
Studiendekan Soziale Arbeit, Studiengangsleitung B.A. Soziale Arbeit, Professor
Prof. Dr. phil. Jürgen E. Schwab